"Amit Gőnüz meg Ukkó, a kettős Istenség YOTENGRITBE-ben épít, én lerontom,
azt, mit ő éltet, halasztom,
hervasztom, amit sarjaszt,
Rossz-nak hirdetem, mit ő Jó-nak,
Jó-nak, mit ő Rossz-nak."
Imre (fő)bácsa könyve első részében mint szerző az alábbit írja.
"A könyv címe lehetne YOTENGRIT helyett JOTENGRIT. Két okból döntöttem az Y mellett: A tényleg tudó „tudók” egy i és j között képzett hangot ejtettek; másodszor, a magyarok/ó-nak értelmezhetnék, más nyelveken pedig a Jo-t „zso”- nak olvashatnák."
E mellet pedig volt egy harmadik is, miszerint ezzel egy egyedi "védjegyet" hozott létre, amely tökéletesen egyedi.
Nincs köze a hagyományhoz. Nincs köze a való élethez. És egyetlen dolgot jelent.
Azt hogy a YOTENGRIT egy szerzői jog védelem alatt álló mű, és így jelenleg 2 jogalany birtokolja.
1. Máté Imre gyermekei, jogi örökösei, valamit az általuk az örökség gondozásával megbízott személy(ek)
2. Dibáczi A Enikő aki mint a Yotengrit univerzum társszerzője saját nevén kiadott könyvet alapján Máté Imre támogatásával.
Így a Yotengrit védjegyet, és a védjeggyel rendelkező irodalmi, tudományos művet csak a jogbirtoklók engedélyével lehet használni, továbbá, mivel ez egy irodalmi - társadalom tudományi mű, így a Yotengritnek nincsennek bácsái, főbácsái.
Ezzel szemben a hagyomány ismerhet főleg nyugat Dunántúlon egy (i/j)tengri megnevezést ami mivel nem jogvédett a könyvben szereplő néphagyományokkal és tudással együtt közös kincs, és szabadon használható volna.Így kérek is mindenkit, hogy ha nem a védjegyről van szó próbáljuk a "A tényleg tudó „tudók” egy i és j között képzett hangot ejtettek;" alapján hívni istenünket.
A kárókatona rendről: Ilyen hogy Titkos Kormorán rend vagy Titkos Kárókatona rend elmondhatjuk, hogy nem létezik. Nem azt mondom, hogy nem létezett, hanem azt, hogy most nem létezik. A Titkos rendnek Máté Imre volt az utolsó főbácsája, és azzal, hogy beszélt róla, megszűnt létezni mint titkos rend. Mint nem titkos rend nem létezik, hiszen nem tudunk róla :), mint titkos rend pedig nem létezhet, mert tudunk róla.
Persze lehet egy titkos rend ami az utódja, és viszi tovább a titkos hagyományát, de az attól titkos, hogy nem tudunk róla, tehát mindenki aki a titkos rend tagjának mondja magát, az biztos hogy nem a titkos rend tagja.
A nem titkos rend pedig azért nem létezik, mert bár létre akarták hozni nem sikerült. Ez a nem titkos rend lett volna a Yotengrit egyház, ami viszont se egyházként se civil szervezetként nem jött létre soha. Hogy miért? Arról a most, vagy korábban magukat bácsáknak vallókat kell megkérdezni, akik vagy cserben hagyták, vagy ténylegesen el is árulták a kezdeményezést.
No és most a bácsákról, táltosokról sámánokról ha már azt mondtam:
A legfontosabb! Tengri, jTengri, IsTen-gri létezik. (erről most nem kívánok vitatkozni) ennek következtében léteznek mások is. Tehát nem csak az ember van, és jó gondolat játék a - pillangó álmodott engem, vagy a én a pillangót- , de csak játék. A világ létezik a TE öntudatod nélkül is.
Ha van isten, vannak szellemek, angyalok, segítők, sárkányok stb. Nem bennünk. Nem a tudatunk alatt. Hanem rajtunk kívül.
És az ember, minden ember képes a valóság olyan részeit is érzékelni, ami szemmel nem látható, ahol ezeknek a lényeknek egy része él. Így minden ember "tudó". Aztán az hogy mennyire....
Lényeg, hogy azokat, akik ezeket a szemmel nem látható dolgokat látják, és szemmel nem látható lényekkel beszélni tudnak valahogy hívni kell. Általában minden nép a saját nyelvén elnevezte ezeket valahogy. Mi is. De mivel még azt se tudjuk, mit minek hívjunk ezen is megy a hacacáré, a kis ki micsoda.
Nó! ezért szerintem
1. nyugodtan hívhatunk mindenkit sámánnak aki részben vagy egészében nem e világbeli lényekkel tart kapcsolatot. Az angyalkákkal beszélőket meg a sárkányokkal beszélőket is mivel egy kupac, ha már a sámán gyűjtőfogalom.Semmi szégyelni való nincs benne. Legalábbis ha nem művel szégyelni valót.
aztán hogy ki mekkora és milyen sámán, meg majd a népe eldönti.
2. Bácsa, Főbácsa:
Ha Máté Imre szavait vesszük alapul, "A Rend élén a főbácsa áll, akit bácsák segítenek." akkor, bácsa annyi lehet mint a tenger, vagy mint a szemét. Bácsának lenni annyi csupán, hogy a "főbácsa" azt mondja, te is fiam Brutus, mármint Bácsa! Amivel azt a feladatott kapja, hogy tegye a dolgát és segítse a kinevezőt. Egy bácsává avatás, nem utód megnevezés. Nem ad privilégiumot. Nem ad hírnevet. Ha kap koronát, sipot dobot, az nem főbácsai jelvény, hanem az ő jelvénye, amit ő kapott. És nem akarok senkit leszólni.
Szerintem nagy dolog, és dicsőség, ha egy nagymester valakit mesterré fogad. Csak attól jó ha tudja a helyét.
A főbácsáról pedig. Ahogy írtam korábban, nincs olyan dolog, aminek jelenleg lehetne főbácsája. Mivel a bácsaság oda-vissza ható. Tehát főbácsa az, akit bácsák segítenek, és főbácsa az lehet, akit a bácsák segítik.
Jelenleg bácsák sincsenek, mert nem úgy viselkednek. De ha lesznek, akkor majd lehet akit elfogadnak.
3. táltosokról pedig nem tudok beszélni, mert nem ismerek egyet se, minden esetre elmondható, hogy táltos az akinek két anyja van. (Vagy így - vagy úgy, de többször született.)
Viszont az egyéb állatfajtákról.....